Vedtægter
§ 1 Navn og hjemsted
- Foreningens navn er: Skeby Gymnastikforening.
- Foreningen er stiftet den 22. november 1922.
- Foreningens hjemsted er: Nordfyns kommune.
§ 2 Formål
- Foreningsformål er ved gymnastik, idræt og andet kulturelt virke at fremme den enkeltes og fællesskabets sundhed og trivsel.
§ 3 Organisationstilslutning
- Foreningen er tilsluttet DGI Fyn og FBU.
§ 4 Medlemsforhold
- Som aktive eller passive medlemmer kan optages børn og voksne, når de vedkender sig nærværende vedtægter.
- Bestyrelsen kan udelukke et medlem, når den finder grund dertil.
- Det udelukkede medlem kan anke udelukkelsen til den først kommende generalforsamling.
§ 5 Foreningens Bestyrelse
- Foreningen ledes af en bestyrelse valgt af generalforsamlingen.
- Bestyrelsen består af 1 formand, 1 kasserer, 2 bestyrelsesmedlemmer samt 1 repræsentant for hver af de bestående afdelinger.
- Formand og 1 bestyrelsesmedlem og 1 suppleant vælges i lige år.
- Kasserer og 1 bestyrelsesmedlem og 1 suppleant vælges i ulige år.
- Afdelingsrepræsentanter og suppleanter for disse vælges for 2 år.
- Bestyrelsen har til opgave at være det koordinerende led mellem de etablerede afdelinger, der hver ledes af et udvalg.
- Bestyrelsen har til opgave at skabe sammenhold og enhedsfølelse i foreningen på tværs af afdelingerne, bl.a. ved at iværksætte aktiviteter af fælles interesse for alle medlemmer.
- Bestyrelsen kan nedsætte arbejdsudvalg efter behov.
- Oprettelse og nedlæggelse af aktivitetsudvalg skal godkendes på generalforsamlingen.
- Bestyrelsen konstituerer sig med næstformand og sekretær.
- Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
§ 6 Foreningens afdelingsudvalg
- Udvalget består af den generalforsamlingsvalgte afdelings-repræsentant og et af afdelingen selv ønsket antal udvalgsmedlemmer. Disse vælges for et år ad gangen af de afdelings-tilknyttede medlemmer på et fællesmøde.
- De enkeltes afdelingers daglige drift og aktivitet varetages af et afdelings udvalg, der er ansvarlig overfor bestyrelsen og generalforsamlingen.
- Afdelingerne kan vælge at have selvstændig økonomi; men det forudsætter, at afdelingen vælger en kasserer, som skal godkendes i bestyrelsen
- Afdelings kassererens opgave er at føre afdelingens regnskab og aflevere et færdigt regnskab til den generalforsamlingsvalgte kasserer straks efter regnskabsafslutning
§ 7 Regnskab
- Foreningens regnskabsår løber fra den 1. april til den 31. marts.
- For eventuelle forpligtigelser hæfter foreningen alene med sin formue
- Kassereren fører foreningens regnskab.
- Kassereren fremlægger et revideret regnskab på generalforsamlingen.
- Bestyrelsen fastsætter kontingent for medlemmerne efter indstilling fra afdelingerne.
§ 8 Generalforsamling
- Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.
- Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af maj måned.
- Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsens flertal ønsker det, eller når mindst 1/3 af de aktive medlemmer skriftligt stiller krav herom til bestyrelsen.
- Indkaldelse sker ved den sædvanlige form for bekendtgørelse i den lokale avis med mindst 14 dages varsel.
- Aktive medlemmer over 16 år har stemmeret på generalforsamlingen.
- Forslag fra stemmeberettiget medlemmer, som ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal indsendes skriftligt til bestyrelsen senest 8 dage før generalforsamlingen.
- Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset af stemmeberettigede medlemmer.
Dagsorden ved den ordinære generalforsamling:
- Valg af dirigent
- Bestyrelsens beretning
- Beretning fra afdelingerne
- Forelæggelse af regnskab
- Indkomne forslag
- Valg af bestyrelse og suppleanter
- Valg af 1 revisor for 2 år
- Eventuelt
- Beslutninger på generalforsamlingen indføres i forhandlings-protokollen, som underskrives af referenten og dirigenten
§ 9 Tegning
- Klubben tegnes af formanden og kassereren.
- Klubben hæfter kun for sine forpligtigelser med den til klubben til enhver tid formue.
- Der påhviler ikke medlemmer eller bestyrelse nogen personlig hæftelse.
§ 10 Vedtægtsændring og opløsning
- Vedtægtsændringer kan kun finde sted på en generalforsamling, når det udtrykkeligt har været nævnt i indkaldelsen.
- Ændringer skal vedtages med 2/3 stemmeflertal blandt de fremmødte stemmeberettigede.
- Foreningen opløses efter vedtagelse på to på hinanden følgende generalforsamlinger med mindst tre og højst seks ugers mellemrum, 2/3 af de stemmeberettigede stemmer derfor.
- Ved opløsning anvendes eventuel formue til velgørende og/eller kulturelle formål.
Således vedtaget på den ekstraordinære generalforsamling, den 29. december 2014.